LifeStyle

Oprește zgomotul lumii. Simte liniștea. 5 moduri de a reduce POLUAREA FONICA pentru o stare de bine

Ora 7 dimineața. Alarma deja te scoate din minți, notificările de la mess bingăie insistent in urechea ta, ai 50 de conversații in așteptare pe whatsapp, rrrrring de la Insta, mail si alte jde aplicații, mai dai drumul si la tv, YouTube sau radio, copiii încep sa tragă, sa tipe, esti sunat urgent de la munca, apoi iesi in jungla asta numita oraș si dai peste șoferi nervosi in trafic cu spume-spumițe la gura, colegii vor vorba, clienții te întind ca plastilina, alte jde conversații in așteptare pe telefon, vrei sa mai vezi si un Facebook, si insta, tiktok si snapchat, sa fii la curent cu tot, iesi iar in trafic, iar spume la gura, mai mergi si in zarva de la mall, mai faci si o baie de mulțime pe la piața, ești iar pe telefon. Te întorci acasă, iar gălăgie, copii, o știre, un film, iar telefon si STOP. Sau nu. Te pui in pat, si o droaie de gânduri se revarsa peste tine. Mai stai si cu ele de vorba puțin. Si taca-taca, taca-taca, încerci cumva sa le convingi. După un lung sir de discuții, mintea e si ea mulțumită si capul in sfârșit răcorit. Iti rămân, in ritmul asta, vreo 6 ore de liniște. Liniște pe care o dormi. Oare nu simți ca te sufoci?

motherjones.com

Asta ar putea fi descrierea unei zile din viata unui om fericit, căci nu toată lumea trăiește așa, ci mai rău. Sunt oameni pe globul asta pământesc care aud zi de zi explozii de bombe, copiii care cresc in certuri si țipete, vecini obsedați de bormașina, workaholici care lucrează pana la 2 noaptea, oameni care nu pot gândi de foame sau chiar oameni care n-au ascultat niciodată liniștea, fiindu-le prea teama de ea. 

Trăim in cea mai Zgomotoasa Perioada din Istoria Omenirii, iar asta are efecte puternice asupra corpului, mintii si stării noastre de spirit. Poluarea fonică face parte din viata noastră cotidiană, si la fel ca tot ce este dăunător omului si mediului, ar trebui sa ne dea tuturor motive sa fim mai atenți la ceea ce se petrece in jurul nostru. Din fericire, putem reduce volumul. It’s in the little things. 

“Potrivit unor constatări ale Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), zgomotul este a doua mare cauză ambientală a problemelor de sănătate, după efectul produs de poluarea atmosferică (particule în suspensie). Expunerea pe termen lung la zgomot poate produce efecte variate asupra sănătății, și anume disconfort, tulburări de somn, efecte negative asupra sistemului cardiovascular și asupra sistemului metabolic, precum și tulburări cognitive la copii”, scria in Martie 2020 Eulalia Peris – Expert în materie de zgomot ambiental la Agenția Europeană de Mediu. Soluțiile propuse de ea, unele aplicabile imediat, altele intr-o perioada mai lunga de timp, sunt : “folosirea de asfalt fonoabsorbant pe drumurile publice, utilizarea de anvelope silențioase la vehiculele de transport public, dezvoltarea infrastructurii pentru automobile electrice în orașe, promovarea mobilității active, cum ar fi mersul pe jos sau cu bicicleta, transformarea străzilor în zone pietonale etc. De asemenea, un număr semnificativ de orașe și regiuni au introdus așa-numite zone liniștite, unde oamenii pot evada din zgomotul orașului. Acestea sunt în mare parte spații verzi, cum ar fi parcuri sau rezervații naturale.”

freepik.com

Deși ceea ce constituie poluarea fonică este oarecum subiectiv, nivelurile de zgomot pot fi măsurate obiectiv în decibeli (dB). Cu cât decibelii sunt mai mari, cu atât sunetul este mai puternic. Pentru a vă face o idee mai bună, mai jos sunt câteva măsurători de decibeli ale mediilor și mașinilor tipice:

Șoaptă – 30 dB

Conversație normală – 60 dB

Zgomot de birou – 70 dB

Restaurant zgomotos, mașină de tuns iarba – 80-90 dB

Motocicletă – 100 dB

Mulțime sportivă, concert rock – 120 dB

Arme de foc – 140 dB2

În timp ce sunetele mai mici de 75 dB sunt puțin probabil să provoace pierderea auzului, expunerea regulată la sunete de 85 dB sau mai mult poate provoca pierderea auzului.

nytimes.com

Dar ce putem face noi, ca indivizi? Fiecare dintre noi este răspunzător pentru stoparea oricărui tip de poluare si fiecare dintre noi poate participa la schimbare, schimbare de care avem nevoie pe mai multe planuri. Iată câteva metode pentru a începe acum:

  1. Silent mode. Un prim pas, pe care si eu l-am adoptat (inițial doar din prisma copiilor), este oprirea notificărilor sonore ale telefonului. Daca nu sunt urgente, toate acestea (sau măcar o parte din ele) pot fi puse pe mute sau măcar sa aibă un ton mai lin. Eu sincer, am mare parte din timp telefonul pe silent :))), si doar câteva momente din zi ma opresc sa verific ce se mai întâmpla in online. 
  1. Timp in natura. A doua măsura, vitala as spune eu, este petrecerea a cât mai mult timp in natura. Fie ca alegem sa facem o plimbare pe jos (undeva unde nu e trafic bineînțeles), sa contemplam alături de mare, sa plecam intr-o drumeție, sa petrecem câteva zile undeva la țara, sau pur si simplu sa stam cateva ore bune in parc, orice astfel de moment petrecut in natura ne poate aduce mai aproape de liniștea si pacea de care are atâta nevoie sufletul nostru. 
  1. Plantarea copacilor. S-a stabilit eficacitatea copacilor în reducerea nivelului de zgomot în mediile urbane, în jurul autostrăzilor majore și chiar și în zonele in care locuim. Prin urmare, existenta a numeroase plante și copaci intr-o zonă înseamnă mai puțină poluare fonică. În plus, copacii îmbunătățesc calitatea aerului si au diverse avantaje estetice.
  1. Casti împotriva zgomotului. O alta solutie pentru a pune pauza gălăgiei din jur este folosirea căștilor speciale. Castile impotriva zgomtolului nu costa o avere si le poti purta atat la serviciu, atunci cand alergi sau te plimbi, sau in propria locuinta, cand vrei sa dormi.
  1. Home-improvements. Există o varietate de lucruri pe care le putem face pentru a reduce poluarea fonică în și în jurul casei noastre. În primul rând, barierele din afara casei, precum gardurile și copacii, pot reduce cantitatea de zgomot care intră în curte sau in casa. În interior, putem: instala covoare, canapele și rafturi pentru cărți, lângă pereți, acoperirea ferestrelor cu draperii grele, instalare a izolației de reducere a zgomotului și a sticlei, instalarea panourilor de spumă acustică. 
Evan M. Cohen

Dacă te simți anxios, deprimat, agitat sau ai probleme cu somnul, ia in considerare ca un motiv ar putea fi existenta a prea multă gălăgie in viata ta. Pe lângă soluțiile enumerate mai sus, te invit sa găsești un loc liniștit, acasă sau in natura, in care sa meditezi zilnic preț de câteva minute. Corpul, mintea si sufletul tău nu numai ca iti vor multumi, ci iti vor si raspunde cu o doza mai mare de creativitate, sistem imunitar puternic, somn lin si pace interioară.

The California Sunday Magazine

“Eu doresc linişte, multă linişte, căci aşa pot să trăiesc în armonie cu tot ce reprezintă universul meu.” – Ecaterina Chifu in Reflecții

Tu ai parte de liniște in viata ta? Ce metode folosești pentru a opri zarva exterioara si cum iti par cele propuse aici?

Îmbrățișări cu multă dragoste, C. ♥️

Surse:

eea.europa.eu / zyto.com / conserve-energy-future.com / realsimple.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.